Přejít k hlavnímu obsahu

Vzdělávací program

Vzdělávací program

Jaro, léto, podzim, zima, ve školce je vždycky prima.

 

BAREVNÝ PODZIM

CÍLE:

  • Seznámit nové děti s prostředím MŠ, vytvořit společná pravidla vzájemných vztahů, chování a komunikace.
  • Seznámit je s pravidly bezpečného chování ve škole, na zahradě a v okolí MŠ. Při společných vycházkách pozorovat dění ve městě, poznávat bydliště kamarádů.
  • Společně se snažit vytvářet pohodové prostředí ve třídě, vzájemně spolupracovat a respektovat se.
  • Zajímat se o přírodu. Zaměřit se na význam ovoce a zeleniny, kde se pěstuje, kdy se sklízí.
  • Rozvíjet estetické vnímání podzimní přírody – barvy podzimu a všímat si změn, tvořit z lesních plodů.
  • Zaměřit se na určování počasí, charakteristiku podzimního počasí, jaký má význam voda, ukázat si koloběh vody.
  • Seznámit děti blíže s ekosystémem – les – zvířata – rostliny – životní prostředí.
  • Naučit se rozlišovat základní druhy ptáčků, říct si, jak se zvířata připravují na zimu. Vyrobit si draka.
  • Vést děti k vyjádření svých názorů, poznatků, myšlenek a pocitů.
  • Procvičit pojmy vlevo a vpravo, reakci na domluvené signály.
  • Zaměřit se na řečovou kázeň – respektovat druhého, neskákat do řeči, hlásit se o slovo.

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení

  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • klade otázky a hledá na ně odpovědi, aktivně si všímá, co se kolem něho děje; chce porozumět věcem, jevům a dějům, které kolem sebe vidí; poznává, že se může mnohému naučit, raduje se z toho, co samo dokázalo a zvládlo
  • učí se s chutí, pokud se mu dostává uznání a ocenění kompetence

Kompetence k řešení problémů

  • všímá si dění i problémů v bezprostředním okolí; přirozenou motivací k řešení dalších problémů a situací je pro něj pozitivní odezva na aktivní zájem
  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého

Kompetence komunikativní

  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím

Kompetence sociální a personální

  • napodobuje modely prosociálního chování a mezilidských vztahů, které nachází ve svém okolí

Kompetence činnostní a občanské

  • má smysl pro povinnost ve hře, práci i učení; k úkolům a povinnostem přistupuje odpovědně; váží si práce i úsilí druhých
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • ví, že není jedno, v jakém prostředí žije, uvědomuje si, že se svým chováním na něm podílí a že je může ovlivnit
  • chápe, že zájem o to, co se kolem děje, činorodost, pracovitost a podnikavost jsou přínosem a že naopak lhostejnost, nevšímavost, pohodlnost a nízká aktivita mají svoje nepříznivé důsledky
  • spoluvytváří pravidla společného soužití mezi vrstevníky, rozumí jejich smyslu a chápe potřebu je zachovávat

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:

Dítě a jeho tělo

  • zvládat sebeobsluhu, uplatňovat základní kulturně hygienické a zdravotně preventivní návyky (starat se o osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, umět stolovat, postarat se o sebe a své osobní věci, oblékat se, svlékat, obouvat apod.)
  • zvládat jednoduchou obsluhu a pracovní úkony (postarat se o hračky, pomůcky, uklidit po sobě, udržovat pořádek, zvládat jednoduché úklidové práce, práce na zahradě apod.)
  • zacházet s běžnými předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami, drobnými nástroji, sportovním náčiním a nářadím, výtvarnými pomůckami a materiály, jednoduchými hudebními nástroji, běžnými pracovními pomůckami

Dítě a jeho psychika

  • pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
  • učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu apod.)
  • poznat a pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
  • odloučit se na určitou dobu od rodičů a blízkých, být aktivní i bez jejich opory

Dítě a ten druhý

  • navazovat kontakty s dospělým, kterému je svěřeno do péče, překonat stud, komunikovat s ním vhodným způsobem, respektovat ho
  • dodržovat dohodnutá a pochopená pravidla vzájemného soužití a chování doma, v mateřské škole, na veřejnosti, dodržovat herní pravidla
  • respektovat potřeby jiného dítěte, dělit se s ním o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělit si úkol s jiným dítětem apod.

Dítě a společnost

  • uplatňovat návyky v základních formách společenského chování ve styku s dospělými i s dětmi (zdravit známé děti i dospělé, rozloučit se, poprosit, poděkovat, vzít si slovo, až když druhý domluví, požádat o pomoc, vyslechnout sdělení, uposlechnout pokyn apod.)
  • adaptovat se na život ve škole, aktivně zvládat požadavky plynoucí z prostředí školy i jeho běžných proměn (vnímat základní pravidla jednání ve skupině, podílet se na nich a řídit se jimi, podřídit se rozhodnutí skupiny, přizpůsobit se společnému programu, spolupracovat, přijímat autoritu) a spoluvytvářet v tomto společenství prostředí pohody
  • uvědomovat si, že ne všichni lidé respektují pravidla chování, že se mohou chovat neočekávaně, proti pravidlům, a tím ohrožovat pohodu i bezpečí druhých; odmítat společensky nežádoucí chování (např. lež, nespravedlnost, ubližování, lhostejnost či agresivitu), chránit se před ním a v rámci svých možností se bránit jeho důsledkům (vyhýbat se komunikaci s lidmi, kteří se takto chovají)

Dítě a svět

  • orientovat se bezpečně ve známém prostředí i v životě tohoto prostředí (doma, v budově mateřské školy, v blízkém okolí)
  • zvládat běžné činnosti a požadavky kladené na dítě i jednoduché praktické situace, které se doma a v mateřské škole opakují, chovat se přiměřeně a bezpečně doma i na veřejnosti (na ulici, na hřišti, v obchodě, u lékaře apod.)
  • osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi

RIZIKA:

  • denní režim nevyhovující fyziologickým dětským potřebám a zásadám zdravého životního stylu
  • zahlcování podněty a informacemi bez rozvíjení schopnosti s nimi samostatně pracovat
  • příliš mnoho nefunkčních pravidel ve skupině, děti se nepodílejí na jejich vytváření, ne všichni je dodržují

NABÍDKA TÉMAT: Moje školka, Všichni jsme tu kamarádi, Pravidla, Na poli, Na zahradě, V lese, Ptáci odlétají, Dušičky/Halloween, Podzim, Draci, Počasí a roční období, Svatý Martin, Moje město, Moje Země, Čas bylinkových čajů…

 

POHÁDKOVÁ ZIMA

CÍLE:

  • Osvojit si některé poznatky o adventu, zvycích a tradicích, věnovat se historii Vánoc. Zaměřit se na jejich přípravu, společně s dětmi a jejich rodiči prožijít adventní čas v klidu a v pohodě. Seznámit děti s příběhem Tří králů a se zvyky a tradicemi, které jsou s tímto svátkem spojené.
  • Potěšit obyvatele pečovatelského domu.
  • Podněcovat tvořivost a nápaditost dětí, jejich estetické vnímání.
  • Přiblížit dětem charakteristické znaky zimy, vlastnosti sněhu a ledu, změny v počasí.
  • Prostřednictvím zimních sportů vést děti k poznání, že pohyb je důležitý pro naše zdraví, že je nutné dbát na bezpečnost svou i druhých. Při hrách ve sněhu rozvíjet pohybové schopnosti a dovednosti dětí.
  • Povídat si o tom, jak a kde žijí a kdo jsou Eskymáci.
  •  Seznámit je s tradicemi masopustu, vyrobit si masky a společně uspořádat karneval.
  • Učit se pojmenovat části těla a funkci důležitých orgánů, spojovat se zdravím pohybem a péčí o své tělo. Děti navštíví zdravotní sestřička, dentální hygienistka, uspořádat exkurzi do zdravotního prostředí

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení

  • učí se nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům

Kompetence k řešení problémů

  • řeší problémy, na které stačí; známé a opakující se situace se snaží řešit samostatně (na základě nápodoby či opakování), náročnější s oporou a pomocí dospělého
  • řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost
  • rozlišuje řešení, která jsou funkční (vedoucí k cíli), a řešení, která funkční nejsou; dokáže mezi nimi volit

Kompetence komunikativní

  • dokáže se vyjadřovat a sdělovat své prožitky, pocity a nálady různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými apod.)
  • komunikuje v běžných situacích bez zábran a ostychu s dětmi i s dospělými; chápe, že být komunikativní, vstřícné, iniciativní a aktivní je výhodou
  • průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím

Kompetence sociální a personální

  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky
  • dokáže se ve skupině prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy
  • spolupodílí se na společných rozhodnutích; přijímá vyjasněné a zdůvodněné povinnosti; dodržuje dohodnutá a pochopená pravidla a přizpůsobuje se jim

Kompetence činnostní a občanské

  • odhaduje rizika svých nápadů, jde za svým záměrem, ale také dokáže měnit cesty a přizpůsobovat se daným okolnostem
  • učí se svoje činnosti a hry plánovat, organizovat, řídit a vyhodnocovat
  • má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se zodpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)

OČÉKAVANÉ VÝSTUPY:

Dítě a jeho tělo

  • mít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.)
  • mít povědomí o významu péče o čistotu a zdraví, o významu aktivního pohybu a zdravé výživy
  • rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí; chovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých

Dítě a jeho psychika

  • formulovat otázky, odpovídat, hodnotit slovní výkony, slovně reagovat
  • učit se zpaměti krátké texty (reprodukovat říkanky, písničky, pohádky, zvládnout jednoduchou dramatickou úlohu apod.)
  • poznat některá písmena a číslice, popř. slova
  • být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i k věcem

Dítě a ten druhý

  • vnímat, co si druhý přeje či potřebuje, vycházet mu vstříc (chovat se citlivě a ohleduplně k slabšímu či postiženému dítěti, mít ohled na druhého a soucítit s ním, nabídnout mu pomoc apod.)
  • společenské hry, společné aktivity nejrůznějšího zaměření
  • sociální a interaktivní hry, hraní rolí, dramatické činnosti, hudební a hudebně pohybové hry, výtvarné hry a etudy

Dítě a společnost

  • zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami, hračkami, věcmi denní potřeby, s knížkami, s penězi apod.
  • chovat se zdvořile, přistupovat k druhým lidem, k dospělým i k dětem, bez předsudků, s úctou k jejich osobě, vážit si jejich práce a úsilí
  • porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých

Dítě a svět

  • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
  • mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
  • mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte

RIZIKA:

  • užívání abstraktních pojmů, předávání „hotových“ poznatků
  • nedostatek či zkreslení elementárních informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých částí a orgánů, o zdraví i možnostech jeho ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí
  • nedostatečně připravené prostředí, nedostatečné vybavení náčiním, nářadím, popř. nedostatečné využívání vybavení a dalších možností apod.

NABÍDKA TÉMAT: Mikuláš, Vánoce přicházejí, Advent, Tři Králové, Zima, Zimní krajina, Eskymáci, Zimní sporty, Masopust, Moje tělo, Moje zdraví, …

 

ROZKVETLÉ JARO

CÍLE:

  • Prostřednictvím pohádkových příběhů u dětí podněcovat představivost, rozvíjet fantazii, vyjadřování i řeč.
  •  Probouzet u dětí cit pro spravedlnost a pravdu, soucit, schopnost vcítit se do pocitů a nálad jiných.
  • Společně se snažit vyřešit problémové pohádkové situace a posílit schopnost umět se rozhodnout v běžných i méně běžných situacích.
  •  Uvědomit si změny v přírodě spojené s příchodem jara i to, že lidská nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou krásu a čistotu životního prostředí. Při pozorování přírody dále rozvíjet poznatky a dovednosti (motorické, estetické i poznávací) v souvislosti s daným ročním obdobím.
  •  Pozorovat život na louce. Naučit se poznávat a pojmenovat nejznámější druhy hmyzu a seznámit se s jejich životem.
  •  V souvislosti s daným ročním obdobím se seznámit s domácími zvířaty a jejich mláďaty, jaký mají pro nás užitek.
  • Při pobytu v přírodě rozvíjet pohybové schopnosti a fyzickou zdatnost.
  • Využitím svátku matek nadále prohlubovat citové vztahy ke členům rodiny a k sobě navzájem. Zjistit, jak přicházíme na svět a kdo patří do naší rodiny.
  • Pomocí písní a říkadel procvičit a zdokonalit výslovnost a kultivovaný projev.
  • Vést děti k umění vystoupit na veřejnosti, zbavit se ostychu.
  • Seznámit je s prací některých z rodičů, navštívit je v zaměstnání.

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení

  • uplatňuje získanou zkušenost v praktických situacích a v dalším učení

Kompetence k řešení problémů

  • užívá při řešení myšlenkových i praktických problémů logických, matematických i empirických postupů; pochopí jednoduché algoritmy řešení různých úloh a situací a využívá je v dalších situacích
  • zpřesňuje si početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti

Kompetence komunikativní

  • dovede využít informativní a komunikativní prostředky, se kterými se běžně setkává (knížky, encyklopedie, počítač, audiovizuální technika, telefon atp.)
  • domlouvá se gesty i slovy, rozlišuje některé symboly, rozumí jejich významu i funkci ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní

Kompetence sociální a personální

  • projevuje dětským způsobem citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost
  • chápe, že nespravedlnost, ubližování, ponižování, lhostejnost, agresivita a násilí se nevyplácí a že vzniklé konflikty je lépe řešit dohodou; dokáže se bránit projevům násilí jiného dítěte, ponižování a ubližování

Kompetence činnostní a občanské

  • chápe, že se může o tom, co udělá, rozhodovat svobodně, ale že za svá rozhodnutí také odpovídá

OČÉKAVANÉ VÝSTUPY:

Dítě a jeho tělo

  • zachovávat správné držení těla
  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • ovládat dechové svalstvo, sladit pohyb se zpěvem

Dítě a jeho psychika

  • projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, hudbu, sledovat divadlo, film, užívat telefon
  • rozlišovat některé obrazné symboly (piktogramy, orientační a dopravní značky, označení nebezpečí apod.) a porozumět jejich významu i jejich komunikativní funkci
  • sledovat a vyprávět příběh, pohádku
  • popsat situaci (skutečnou, podle obrázku)
  • zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (odhalovat podstatné znaky, vlastnosti předmětů, nacházet společné znaky, podobu a rozdíl, charakteristické rysy předmětů či jevů a vzájemné souvislosti mezi nimi)
  • vyjadřovat svou představivost a fantazii v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných, hudebních, pohybových či dramatických) i ve slovních výpovědích k nim

Dítě a ten druhý

  • chovat se obezřetně při setkání s neznámými dětmi, staršími i dospělými jedinci, v případě potřeby požádat druhého o pomoc (pro sebe i pro jiné dítě)
  • bránit se projevům násilí jiného dítěte, ubližování, ponižování apod.
  • odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná

Dítě a společnost

  • vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, sledovat se zájmem literární, dramatické či hudební představení a hodnotit svoje zážitky (říci, co bylo zajímavé, co je zaujalo)
  • zachycovat skutečnosti ze svého okolí a vyjadřovat své představy pomocí různých výtvarných dovedností a technik (kreslit, používat barvy, modelovat, konstruovat, tvořit z papíru, tvořit a vyrábět z různých jiných materiálů, z přírodnin aj.)
  • vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, zvládat základní hudební dovednosti vokální i instrumentální (zazpívat píseň, zacházet s jednoduchými hudebními nástroji, sledovat a rozlišovat rytmus)

Dítě a svět

  • pomáhat pečovat o okolní životní prostředí (dbát o pořádek a čistotu, nakládat vhodným způsobem s odpady, starat se o rostliny, spoluvytvářet pohodu prostředí, chránit přírodu v okolí, živé tvory apod.)
  • rozlišovat aktivity, které mohou zdraví okolního prostředí podporovat a které je mohou poškozovat, všímat si nepořádků a škod, upozornit na ně
  • mít povědomí o významu životního prostředí (přírody i společnosti) pro člověka, uvědomovat si, že způsobem, jakým se dítě i ostatní v jeho okolí chovají, ovlivňují vlastní zdraví i životní prostředí
  • porozumět, že změny jsou přirozené a samozřejmé (všechno kolem se mění, vyvíjí, pohybuje a proměňuje) a že s těmito změnami je třeba v životě počítat, přizpůsobovat se běžně proměnlivým okolnostem doma i v mateřské škole

RIZIKA:

  • nedostatek příležitostí k rozvoji uměleckých dovedností dítěte a k vytváření jeho estetického vztahu k prostředí, ke kultuře a umění
  • málo podnětů a aktivit podporujících estetické vnímání, cítění, prožívání a vyjadřování

NABÍDKA TÉMAT: Z pohádky do pohádky, Kniha je můj kamarád, Jaro už se probouzí, Velikonoce, Domácí zvířata, Hospodářská zvířata, Den Země, Ekologie, Čarodějnice, Dopravní výchova, Svátek maminek, Rodina…

 

                                                                                     PRÁZDNINOVÉ LÉTO

CÍLE:

  • Blížící se konec školního roku přinese mnoho zábavy a radosti. Sportovními hrami a soutěžemi oslavit svátek dětí.
  • Jet na výlet a rozloučit se se školáky
  • Letní období umožní veškerou činnost přenášet do přírody, budeme mít větší prostor pro rozvoj fyzické zdatnosti.

KLÍČOVÉ KOMPETENCE:

Kompetence k učení

  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • odhaduje své síly, učí se hodnotit svoje osobní pokroky i oceňovat výkony druhých

Kompetence k řešení problémů

  • chápe, že vyhýbat se řešení problémů nevede k cíli, ale že jejich včasné a uvážlivé řešení je naopak výhodou; uvědomuje si, že svou aktivitou a iniciativou může situaci ovlivnit
  • je schopno chápat, že lidé jsou různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
  • nebojí se chybovat, pokud nachází pozitivní ocenění nejen za úspěch, ale také za snahu

Kompetence komunikativní

  • ví, že lidé se dorozumívají i jinými jazyky a že je možno se jim učit; má vytvořeny elementární předpoklady k učení se cizímu jazyku

Kompetence sociální a personální

  • chová se při setkání s neznámými lidmi či v neznámých situacích obezřetně; nevhodné chování i komunikaci, která je mu nepříjemná, umí odmítnout
  • samostatně rozhoduje o svých činnostech; umí si vytvořit svůj názor a vyjádřit jej

Kompetence činnostní a občanské

  • dokáže rozpoznat a využívat vlastní silné stránky, poznávat svoje slabé stránky
  • uvědomuje si svá práva i práva druhých, učí se je hájit a respektovat; chápe, že všichni lidé mají stejnou hodnotu

OČÉKAVANÉ VÝSTUPY:

Dítě a jeho tělo

  • vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (sluchově rozlišovat zvuky a tóny, zrakově rozlišovat tvary předmětů a jiné specifické znaky, rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.)
  • koordinovat lokomoci a další polohy a pohyby těla, sladit pohyb s rytmem a hudbou
  • zvládat základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí (zvládat překážky, házet a chytat míč, užívat různé náčiní, pohybovat se ve skupině dětí, pohybovat se na sněhu, ledu, ve vodě, v písku)

Dítě a jeho psychika

  • vést rozhovor (naslouchat druhým, vyčkat, až druhý dokončí myšlenku, sledovat řečníka i obsah, ptát se)
  • sledovat očima zleva doprava
  • poznat napsané své jméno
  • přemýšlet, vést jednoduché úvahy a také vyjádřit to, o čem přemýšlí a uvažuje
  • chápat základní číselné a matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky využívat (porovnávat, uspořádávat a třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, orientovat se v elementárním počtu cca do šesti, chápat číselnou řadu v rozsahu první desítky, poznat více, stejně, méně, první, poslední apod.)
  • chápat prostorové pojmy (vpravo, vlevo, dole, nahoře, uprostřed, za, pod, nad, u, vedle, mezi apod.), elementární časové pojmy (teď, dnes, včera, zítra, ráno, večer, jaro, léto, podzim, zima, rok), orientovat se v prostoru i v rovině, částečně se orientovat v čase
  • nalézat nová řešení nebo alternativní k běžným
  • zorganizovat hru

Dítě a ten druhý

  • odmítnout komunikaci, která je mu nepříjemná
  • přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, navazovat a udržovat dětská přátelství
  • porozumět běžným projevům vyjádření emocí a nálad

Dítě a společnost

  • porozumět běžným neverbálním projevům citových prožitků a nálad druhých
  • chovat se a jednat na základě vlastních pohnutek a zároveň s ohledem na druhé
  • vyjednávat s dětmi i dospělými ve svém okolí, domluvit se na společném řešení (v jednoduchých situacích samostatně, jinak s pomocí)

Dítě a svět

  • všímat si změn a dění v nejbližším okolí
  • mít povědomí o širším společenském, věcném, přírodním, kulturním i technickém prostředí i jeho dění v rozsahu praktických zkušeností a dostupných praktických ukázek v okolí dítěte
  • osvojovat si elementární poznatky o okolním prostředí, které jsou dítěti blízké, pro ně smysluplné a přínosné, zajímavé a jemu pochopitelné a využitelné pro další učení a životní praxi

RIZIKA:

  • uzavřenost školy a jejího vzdělávacího programu vůči existujícím problémům a aktuálnímu dění
  • nedostatek možností projevovat vlastní city, sdělovat citové dojmy a prožitky a hovořit o nich

NABÍDKA TÉMAT: Letní sporty, Povolání, Svátek dětí, Všechny děti světa, Život u vody, Život na louce, Den otců, Těšíme se na prázdniny…